\version "2.18.2" sb = {\breathe} mBreak = { \bar "" \break } bBreak = { \break } x = {\once\override NoteHead #'style = #'cross } gl=\glissando app = #(define-music-function (parser location notes) (ly:music?) #{ \appoggiatura $notes #} ) kvs = #(define-music-function (parser location notes) (ly:music?) #{ \slashedGrace $notes #} ) itime = #(define-music-function (parser location timesig) (fraction?) #{ \once\override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time $timesig #} ) ficta = {\once\set suggestAccidentals = ##t} fine = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{Fine}}} dc = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.C.}}} dcf = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.C. al Fine}}} dcc = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.C. al Coda}}} ds = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.S.}}} dsf = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.S. al Fine}}} dsc = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.S. al Coda}}} pv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta "1"))} sv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f) (volta "2"))} tv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f) (volta "3"))} qv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f) (volta "4"))} xv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f))} % At top of doc % prevent multi-page output: #(append! paper-alist '(("long" . (cons (* 210 mm) (* 2000 mm))))) #(set-default-paper-size "long")mBreak = { \bar "" \break } bBreak = { \break } \header { tagline = "" title = "Gheeft dijn gherecht den Coninc schoon / Heer dijn [...]" } \paper{ %top-margin = 0\mm %bottom-margin = 0\mm %left-margin = 0\mm %before-title-space = 0\mm after-title-space = 0\mm head-separation = 0\mm %foot-separation = 0\mm %page-top-space = 0\mm ragged-last = ##f } \score { { \key g \dorian \clef treble % \relative g' { \set melismaBusyProperties = #'() \time 4/2 % #right == #1 % #begin-of-line-invisible == #(vector #t #t #f) \override Score.RehearsalMark #'break-visibility = #(vector #t #t #f) g1 g2 g bes bes a a g1 \mBreak g2 a1 a2 g1 g2^"1)" d g g d1 \mBreak g2 g1 g4 g g1 g2 f1 e2 c1 \mBreak c1 f2 f g g a4( bes c a) bes1 r2 \mBreak bes2 bes bes4 bes a1 a2 g2.^"2)" g4 g2 d1 r2 \mBreak d2 d d f2. e4 d2^"3)" bes'1 a2 bes1 r2 \mBreak bes2 bes bes a g bes bes a g^"4)" f1 g \bar "|." \bBreak } \addlyrics { Gheeft dijn ghe -- recht den Co -- ninc schoon Heer dijn ghe -- rech -- ti -- cheyt si -- nen soon. Wan -- neer hi sal zijn een rech -- ter vroet Dat hi o Heer dijn ar -- _ _ _ men Mach rech -- ten al doer zijn or -- dee -- len goet Laet ons die ber -- gen den vre -- de soet Voort -- bren -- ghen, met ghe -- rech -- ti -- cheyt be -- scar -- men. } } \midi { \context { \Score tempoWholesPerMinute = #(ly:make-moment 120 4) } } \layout { \context { \Staff \remove "Time_signature_engraver" } \context { \Score \remove "Bar_number_engraver" defaultBarType = #"" \override PaperColumn #'keep-inside-line = ##t \override NonMusicalPaperColumn #'keep-inside-line = ##t } } } \markup { \wordwrap-string #" In de bron staat het lied een octaaf lager in de tenorsleutel genoteerd. 1) Versie 1540b heeft hier een kwartnoot. 2) Versie 1540b heeft een hele noot gevolgd door twee kwartnoten, in plaats van een gepuncteerde halve noot, een kwartnoot en een halve noot. 3) Versie 1540b heeft in de tekst: 'die'. 4) Clemens heeft hier een gepuncteerde halve noot g, een kwartnoot en een halve noot f(is), in plaats van een halve noot g en een hele noot f(is). " }