\version "2.18.2" sb = {\breathe} mBreak = { \bar "" \break } bBreak = { \break } x = {\once\override NoteHead #'style = #'cross } gl=\glissando app = #(define-music-function (parser location notes) (ly:music?) #{ \appoggiatura $notes #} ) kvs = #(define-music-function (parser location notes) (ly:music?) #{ \slashedGrace $notes #} ) itime = #(define-music-function (parser location timesig) (fraction?) #{ \once\override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time $timesig #} ) ficta = {\once\set suggestAccidentals = ##t} fine = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{Fine}}} dc = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.C.}}} dcf = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.C. al Fine}}} dcc = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.C. al Coda}}} ds = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.S.}}} dsf = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.S. al Fine}}} dsc = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.S. al Coda}}} pv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta "1"))} sv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f) (volta "2"))} tv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f) (volta "3"))} qv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f) (volta "4"))} xv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f))} % At top of doc % prevent multi-page output: #(append! paper-alist '(("long" . (cons (* 210 mm) (* 2000 mm))))) #(set-default-paper-size "long")mBreak = { \bar "" \break } bBreak = { \break } \header { tagline = "" title = "Ons Heer, onse Godt / Die wraec te recht can pleghen" } \paper{ %top-margin = 0\mm %bottom-margin = 0\mm %left-margin = 0\mm %before-title-space = 0\mm after-title-space = 0\mm head-separation = 0\mm %foot-separation = 0\mm %page-top-space = 0\mm ragged-last = ##f } \score { { \key f \major \clef treble % \relative g' { \set melismaBusyProperties = #'() \time 4/2 % #right == #1 % #begin-of-line-invisible == #(vector #t #t #f) \override Score.RehearsalMark #'break-visibility = #(vector #t #t #f) r2 f2 a1 bes2 c2 c1^"1)" r2 \mBreak c2 d^"2)" bes g g c4( bes a g f g a bes g1) f \mBreak r2 f2 a1 bes2 c2 c1^"3)" r2 \mBreak c2^"4)" d bes g^"5)" g c4( bes a g f g a bes g1) f \mBreak \bar ".|:" r1 f2 f c'1 f,2 bes a g1 f2 g1 f2 f f g c1^"6)" \bBreak \bar ".|:" r2 c4 c^"7)" bes2( g4)^"8)" bes a1^"9)" r2 \mBreak a2 g f^"10)" e^"11)" f g4( a bes a a2 g4 f g1) f1 \bar "|." \bBreak } \addlyrics { Ons Heer, on -- se Godt Die wraec te -- recht can ple -- _ _ _ _ _ _ _ _ ghen Hy doet son -- der spodt En wreect alle dinc ter de -- _ _ _ _ _ _ _ _ ghen Ghi die zijt een rech -- ter op -- ter eerdt Den boo -- sen aen -- veerdt, Want si zijnt _ wel weerdt Dat ghi hier straft haer we -- _ _ _ _ _ _ _ ghen. } } \midi { \context { \Score tempoWholesPerMinute = #(ly:make-moment 120 4) } } \layout { \context { \Staff \remove "Time_signature_engraver" } \context { \Score \remove "Bar_number_engraver" defaultBarType = #"" \override PaperColumn #'keep-inside-line = ##t \override NonMusicalPaperColumn #'keep-inside-line = ##t } } } \markup { \wordwrap-string #" In de bron staat dit lied een octaaf lager in de altsleutel genoteerd. 1) Versie 1540b en Clemens hebben in de tekst: 'God'. 2) Versie 1540b heeft in de tekst: 'wraeck'. 3) Versie 1540b heeft in de tekst: 'spot'. 4) Versie 1540b heeft in de tekst: 'End'. 5) Clemens heeft in de tekst: 'dinck'. 6) Versie 1540b heeft hier een a. 7) Versie 1540b heeft in de tekst: 'sij'. 8) Versie 1540b en Clemens hebben op deze en de volgende noot en melisma op 'wel'. 9) Clemens heeft in de tekst: 'weert'. 10) In versie 1540b ontbreken zowel deze noot als dit woord. 11) Clemens heeft hier een melisme van twee noten op 'straft'. Hierop volgt een melisme op 'haer' op de vier kwartnoten en een melisme op 'we' tot aan de voorlaatste noot. " }