\version "2.18.2" sb = {\breathe} mBreak = { \bar "" \break } bBreak = { \break } x = {\once\override NoteHead #'style = #'cross } gl=\glissando app = #(define-music-function (parser location notes) (ly:music?) #{ \appoggiatura $notes #} ) kvs = #(define-music-function (parser location notes) (ly:music?) #{ \slashedGrace $notes #} ) itime = #(define-music-function (parser location timesig) (fraction?) #{ \once\override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time $timesig #} ) ficta = {\once\set suggestAccidentals = ##t} fine = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{Fine}}} dc = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.C.}}} dcf = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.C. al Fine}}} dcc = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.C. al Coda}}} ds = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.S.}}} dsf = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.S. al Fine}}} dsc = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.S. al Coda}}} pv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta "1"))} sv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f) (volta "2"))} tv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f) (volta "3"))} qv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f) (volta "4"))} xv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f))} % At top of doc % prevent multi-page output: #(append! paper-alist '(("long" . (cons (* 210 mm) (* 2000 mm))))) #(set-default-paper-size "long")mBreak = { \bar "" \break } bBreak = { \break } \header { tagline = "" title = "Och Heere verhoort doch mijn geclach / Mijn bidden [...]" } \paper{ %top-margin = 0\mm %bottom-margin = 0\mm %left-margin = 0\mm %before-title-space = 0\mm after-title-space = 0\mm head-separation = 0\mm %foot-separation = 0\mm %page-top-space = 0\mm ragged-last = ##f } \score { { \key g \dorian \clef treble % \relative g' { \set melismaBusyProperties = #'() \time 4/2 % #right == #1 % #begin-of-line-invisible == #(vector #t #t #f) \override Score.RehearsalMark #'break-visibility = #(vector #t #t #f) g1 a2 a4 a c2 c^"1)" bes4(^"2)" a~ a) g a1 r2 \mBreak a2 bes4 bes bes a g2 a bes g f1 r2 \mBreak f2 g a bes c1 c2(^"3)" a4 g bes^"4)" a) bes1 \mBreak bes2 bes bes4 c d2 d4 d c(^"5)" bes a) g a1 r2 \mBreak a2 bes a g a bes4(^"6)" a bes) g f2. \mBreak f4^"7)" d e f g a bes c2( g4 a bes c d2. c4 bes2 a4 g a1) g \bar "|." \bBreak } \addlyrics { Och Hee -- re ver -- hoort doch mijn _ _ ghe -- clach Mijn bid -- den en -- de ker -- men al -- den dach U oo -- ren laet ont -- fan -- _ _ _ _ ghen End in u -- we waer -- heyt wilt hoo -- _ _ ren my Met dijn ghe -- rech -- tic -- heyt _ _ daer -- by Daer nae staet al -- le mijn ver -- lan -- _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ ghen. } } \midi { \context { \Score tempoWholesPerMinute = #(ly:make-moment 120 4) } } \layout { \context { \Staff \remove "Time_signature_engraver" } \context { \Score \remove "Bar_number_engraver" defaultBarType = #"" \override PaperColumn #'keep-inside-line = ##t \override NonMusicalPaperColumn #'keep-inside-line = ##t } } } \markup { \wordwrap-string #" In de bron staat het lied een octaaf lager in de tenorsleutel genoteerd. 1) Versie 1540b heeft hier een b. 2) Clemens heeft hier een melisma van twee kwartnoten op 'mijn', gevolgd door een melisma van twee kwartnoten op 'ghe'. 3) Versie 1540b en Clemens hebben hier een bes. 4) Clemens heeft hier een halve noot a, in plaats van twee kwartnoten. 5) Clemens heeft hier een melisma van twee kwartnoten op 'hoo', gevolgd door een melisma van twee kwartnoten op 'ren'. 6) Clemens heeft hier twee halve noten bes - g, in plaats van de vier kwartnoten. 7) Clemens heeft in deze regel melismen van twee kwartnoten op 'na', 'staet', 'al', 'myn' en 'ver'. Het melisma op 'lan' is hierdoor korter. " }