\version "2.18.2" sb = {\breathe} mBreak = { \bar "" \break } bBreak = { \break } x = {\once\override NoteHead #'style = #'cross } gl=\glissando app = #(define-music-function (parser location notes) (ly:music?) #{ \appoggiatura $notes #} ) kvs = #(define-music-function (parser location notes) (ly:music?) #{ \slashedGrace $notes #} ) itime = #(define-music-function (parser location timesig) (fraction?) #{ \once\override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time $timesig #} ) ficta = {\once\set suggestAccidentals = ##t} fine = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{Fine}}} dc = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.C.}}} dcf = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.C. al Fine}}} dcc = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.C. al Coda}}} ds = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.S.}}} dsf = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.S. al Fine}}} dsc = {\once\override Score.RehearsalMark #'self-alignment-X = #1 \mark \markup {\italic{D.S. al Coda}}} pv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta "1"))} sv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f) (volta "2"))} tv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f) (volta "3"))} qv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f) (volta "4"))} xv = {\set Score.repeatCommands = #'((volta #f))} % At top of doc % prevent multi-page output: #(append! paper-alist '(("long" . (cons (* 210 mm) (* 2000 mm))))) #(set-default-paper-size "long")mBreak = { \bar "" \break } bBreak = { \break } \header { tagline = "" title = "Mijn ooghen wou ick stueren / Al tot die berghen fijn" } \paper{ %top-margin = 0\mm %bottom-margin = 0\mm %left-margin = 0\mm %before-title-space = 0\mm after-title-space = 0\mm head-separation = 0\mm %foot-separation = 0\mm %page-top-space = 0\mm ragged-last = ##f } \score { { \key d \dorian \clef treble % \relative g' { \set melismaBusyProperties = #'() \time 4/2 % #right == #1 % #begin-of-line-invisible == #(vector #t #t #f) \override Score.RehearsalMark #'break-visibility = #(vector #t #t #f) d1 d4 e f g^"1)" a(^"2)" g g f8 g) a1 r2 \mBreak bes2 a g f2( e4 d e2) e d1 r1^"3)" \mBreak d1 d4 e f g a(^"2)" g g f8 g a1) r2 \mBreak bes2 a g f2( e4 d e2) e d1 r1^"3)" \mBreak \bar ".|:" r2 a'2 a a g a f1 \mBreak f c'2. b4 a2 b1 a^"4)" g2^"5)" a1 r2 \mBreak a2 a a g a f \mBreak g a f g a f(^"6)" d e4 f g e f g a f g a b a g f e d e1) d \bar "|." \bBreak } \addlyrics { Mijn oo -- ghen wou ick stue -- _ _ _ _ ren Al tot die ber -- _ _ _ ghen fijn Van daen sal in mijn true -- _ _ _ _ ren Mijn hulp en bi -- _ _ _ stant zijn. God is die hul -- pe mijn Die maec -- te he -- mel end aer -- de Ick hou tal -- len ter -- mijn Sijn hulp in gro -- ter waer -- _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ de. } } \midi { \context { \Score tempoWholesPerMinute = #(ly:make-moment 120 4) } } \layout { \context { \Staff \remove "Time_signature_engraver" } \context { \Score \remove "Bar_number_engraver" defaultBarType = #"" \override PaperColumn #'keep-inside-line = ##t \override NonMusicalPaperColumn #'keep-inside-line = ##t } } } \markup { \wordwrap-string #" Zowel versie 1540b als onderhavige versie beginnen met een een mezzosopraansleutel, in plaats van de tenorsleutel van Clemens. Onderhavige versie geeft op de tweede regel een tenorsleutel, terwijl de custos dit verschil niet aangeeft. Hier is kennelijk de verkeerde sleutel aan het begin van het eerste systeem geplaatst, zonder dat dit opgemerkt is. 1) Versie 1540b heeft in de tekst: 'ic'. 2) Clemens heeft hier twee halve noten a en g(is) in dezelfde tijdswaarde. 3) In versie 1540b en Clemens ontbreekt deze rust. 4)Versie heeft in de tekst: 'en'. 5) Versie 1540b heeft in de tekst: 'eerde'. 6) Versie 1540b heeft in de tekst: 'weerden'. " }